Nebo nad Likom

01.06.2012.

Dok smo živjeli na Čiovu, barba Aco i teta Vjera bili su nam najbliži susjedi. Stare kamene kuće spajala je tek jedna balatura tako da smo jedni drugima doslovce mogli gledat u pjate. S Borisom i Duškom, njihovim sinovima, tih sam godina bio nerazdvojan, a njih dvojica ko da su vragu iz torbe ispali. Tek nešto stariji od mene, a već pravi frajeri. S njima sam prošao sve moguće inicijacije, od tarašanja po tuđim vrtovima sve do prvih davljenja cigaretama "Filter 57". Barba Aco je bio Ličanin. Tada mi nije bilo previše jasno što bi to trebalo značiti - biti Ličanin. Čuo sam da se za piture ispravno kaže "ličioci", ali što bi trebali raditi Ličani, to mi je bila prava enigma!
Barba Aco je prvi u susjedstvu nabavio televiziju u boji. Istina, nije to bila prava kolor-televizija već najobičnija crno-bijela, ali sa šarenim staklom koje bi se montiralo ispred ekrana. Dok bi okupljeni oko televizije u boji "navijali" kad će se nogometni travnjak poklopiti sa zelenom prugom na čarobnom staklu, barba Aco bi ubacio nekoliko krumpira u žar.

Ovako rade u mojoj Lici, rekao bi barba Aco, pažljivo prekrivajući moletama vrući pepeo po kumpirima. Kroz dvadesetak minuta, neugledne krtole bi se nekim čudom pretvorile u najslasnije jelo na svijetu. Tada sam, kao petogodišnjak shvatio da je Lika zapravo obećana zemlja u kojoj žive sretni ljudi koji okupljeni oko vatre jedu najfantastičnije kumpire na svijetu.
Možda nikad ne bi doživio Liku mog djetinjstva da nije bilo zaraznog osmijeha jedne Ane, koja mi je rekla – pođi sa mnom u dolinu Gacke, naći ćeš tamo sve što ti duša želi.

A Gacka, ko vrckava djevojka, izvire, skakuće, skriva se, ponire, čas je ima, čas je nema, ne možeš s njom, ne možeš bez nje...
Slutio sam da će me Lika oboriti mirisnim specijalitetima, škripavcem, čistom vodom i malim milijunom stvari koji ovdje "rastu" bolje nego igdje na svijetu, ali lički zrak! Heeeej čovječe, tek ovdje postaneš svjestan da - dišeš...
U toploj proljetnoj noći, uz male mudre razgovore, preostaje ti samo da prije sna pogledaš u to kristalno nebo nad Likom. Među milijardama zvijezda spremno prepoznaš Malog i Velikog Medvjeda, ali gle, ovo nebo izgleda drugačije od svih na koje si navikao, ne znam je li zbog slasnih kumpira s početka priče, Ane, opojnog vina ili nečeg trećeg, ali tamo negdje nad Velebitom pojavilo se sasvim novo sazviježđe - sazviježđe Ličkog Međeda!

Autor: Brod u boci

<< Arhiva >>

Creative Commons License
Ovaj blog je ustupljen pod Creative Commons licencom Imenovanje-Dijeli pod istim uvjetima.